April Mexico Maand

Mexico

Het is weer eventjes stil geweest op VeryBerryMint. Ik heb het soms te druk om mijn blog bij te houden. Dus dan komt het soms voor dat er drie weken niets verschijnt. Echter, ik blijf het bloggen leuk vinden. Dus als ik de tijd heb, vind ik het ook leuk om weer nieuwe artikelen te plaatsen.

In november 2013 ben ik samen met le boyfriend op rondreis geweest door Mexico. Dit was een super toffe en mooie reis. Ik heb hier nog niets over geschreven op VeryBerryMint, hoog tijd dat daar verandering in komt. Want het is zonde als deze reiservaring niet met jullie gedeeld wordt. Ik doop daarom de maand April om tot Mexico-maand. De hele maand April zal in het teken staan van Mexico. Ik zal meerdere artikelen schrijven deze maand over de plekken die ik bezocht heb. En dat zijn er best een aantal, dus ik heb genoeg om te schrijven. Ik trap in deze blog af met wat algemene info over onze trip, de route, hoe we het hebben aangepakt enzovoort.

We hadden voor Mexico als bestemming gekozen, omdat we graag naar een ander continent wilden dan Azië. Hier waren we een jaar eerder geweest en we waren ook erg nieuwsgierig naar een land in Midden,- of Zuid Amerika. Nu ligt Mexico in Noord Amerika, maar zo voelt het niet haha. De keuze voor Mexico was snel gemaakt, omdat het een redelijk toeristisch land is dat goed te bereizen is.

Onze route zag er als volgt uit:

route

We vlogen met ArkeFly. Dit is goed bevallen. Zij bieden rechtstreekse vluchten aan naar Cancun. Andere maatschappijen vliegen alleen rechtstreeks op Mexico City, maar dit lag voor ons te ver uit de richting van onze route.

Mexico

We besloten om met de auto door het land te reizen. We hadden gelezen dat dit makkelijk gaat in Mexico en dat was ook zo. Over het algemeen zijn de wegen goed. Alleen je moet wel oppassen voor de vele drempels en topes. Dat laatste is een mega hoge drempel, waar je nog wel eens door verrast wordt.

We zijn onze reis begonnen in Cancun. Eerst hebben we de staat Yucatan verkend. Yucatan is het meest toeristische gedeelte van Mexico. Vanuit Cancun zijn we naar Valladolid gereden. Een echt Mexicaans stadje, waarbij je meteen ondergedompeld wordt in het Mexicaanse leven. Vervolgens zijn we doorgereden naar Merida, een wat grotere stad. Deze stad moet je echt bezoeken als je naar Mexico gaat.

Daarna reden we naar Campeche, een wat kleiner plaatsje aan de kust. Ook weer echt typisch Mexicaans en eigenlijk heel leuk. We hadden alleen een beetje een shabby hotel, waardoor het iets minder was. Maar het stadje op zich is een aanrader.

Mexico

Na Campeche reden we naar Villahermosa. Dit was echt een tussenstop, om de lange reis naar San Cristobal te overbruggen. Hier hebben we dan ook alleen het hotel gezien en zijn we de volgende dag vroeg vertrokken.

De reis naar San Cristobal de Las Casas was pittig, maar zeker de moeite waard. Want wow, deze plek had ik voor geen goud willen missen. Echter op de heenreis waren we de weg kwijt geraakt. Onze navigatie deed het niet goed in de bergen en we hadden geen kaart bij ons (TIP!). We zijn dus een heel stuk omgereden op onverharde wegen door de bergen, niet wetend of we wel de goede kant op gingen. Op een gegeven moment ging de benzine ook nog eens op. Gelukkig hebben we dat nog ergens kunnen scoren en hebben we uiteindelijk onze bestemming bereikt.

Na San Cristobal zijn we naar Palenque gegaan, beroemd om de mooie ruïnes. Dit is ook zeker een aanrader! Na Palenque reden we door naar Xpujil, een tussenstop plaats. Hier is verder niks te beleven.

Mexico

Vervolgens gingen we weer richting de kust, naar Laguna Bacalar. Dit vond ik een tegenvaller. Het hotel was ook niet fijn en er was weinig te doen, of te zien. Wel een mooi uitzicht over de laguna, maar dat was het dan ook wel.

We reden naar Tulum, waar we onze auto weer hebben ingeleverd. Tulum is super mooi! We zijn hier ongeveer drie dagen geweest. Helaas hadden wij veel regen, maar verder is het echt een top bestemming.

De laatste bestemming was er eentje om van te dromen, Isla Mujeres. Een klein eilandje voor de kust. Dit was echt fantastisch, echt een bounty eiland met witte stranden en een heldere blauwe zee. Hier hebben we nog een paar dagen relaxed, voordat onze reis naar huis weer begon.

Mexico

Ben je al nieuwsgierig geworden naar de rest van de Mexico maand? Ik hoop het! De komende tijd zal ik dus regelmatig een blog posten over Mexico, uitgebreidere blogs per plek die ik bezocht heb.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden. Heb je vragen? Stel ze dan in de comments!

VBM

veryberrymint

2 Comments

1. Erg leuk om te lezen. Veel van de plaatsen die jullie hebben bezocht ben ik ook geweest begin dit jaar. Laguna Bacalar ben ik ook geweest en inderdaad dat viel tegen. En dat Isla Mujeres……WOW daar had onze reis ook wel mogen eindigen ipv het wanstaltige Playa del Carmen…….;-)